Mitsubishi i-MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle) lanserades 2009 som en av de första massproducerade elbilarna i världen. Under ledning av Mitsubishis ingenjör Hiroshi Masuoka utvecklades i-MiEV för att möta det växande behovet av hållbara stadsbilar med låga utsläpp. Tillverkningen av i-MiEV pågick fram till 2021, och totalt producerades cirka 32,000 exemplar, vilket befäste Mitsubishis roll som en pionjär inom elfordonsmarknaden.
Vad som gjorde i-MiEV speciell och utmanande
i-MiEV var unik med sin lilla, kompakta design och miljövänliga drivlina, vilket gjorde den perfekt för stadskörning. Den hade en räckvidd på cirka 150 km och laddades enkelt hemma eller vid laddstationer. Men den begränsade räckvidden och bristen på laddinfrastruktur utanför större städer visade sig vara utmaningar, vilket gjorde modellen mindre praktisk för långdistanspendling. Trots dessa begränsningar blev i-MiEV populär i tätbefolkade områden och anses vara en milstolpe inom elfordonsindustrin.
Ekonomiska framgångar och bakslag
Ekonomiskt gav i-MiEV Mitsubishi ett försprång inom den globala elbilsmarknaden. Den hjälpte till att etablera företagets rykte som en ledare inom eldrift och bidrog till att Mitsubishi kunde erbjuda fler hållbara modeller i framtiden. Men de höga produktionskostnaderna och begränsade marknader innebar att Mitsubishi mötte ekonomiska utmaningar med att göra modellen lönsam. I slutet av produktionsperioden hade efterfrågan minskat på grund av konkurrens från nyare elbilsmodeller med längre räckvidd och förbättrad laddinfrastruktur.
Miljörisker med en uttjänt Mitsubishi i-MiEV
Trots sin miljövänliga image utgör en äldre i-MiEV en risk om den lämnas att förfalla, särskilt på grund av det stora litiumjonbatteriet som kräver särskild hantering vid skrotning. Uttjänta elbilar kan läcka farliga ämnen om batterierna blir skadade eller börjar brytas ner, vilket innebär risker för mark, grundvatten och närmiljön. En elbil som inte avregistreras korrekt från Transportstyrelsens bilregister innebär dessutom att bilägaren kvarstår som ansvarig för eventuella miljöbrott om läckage inträffar.
Att lämna bilen till en auktoriserad bilskrot säkerställer att farliga ämnen tas omhand på rätt sätt och att alla delar återvinns i enlighet med miljöstandarder. Många skrotar erbjuder gratis hämtning och betalning för äldre bilar, vilket gör det både praktiskt och ekonomiskt att skrota bilen i tid. Genom att återvinna en bil stöder man den cirkulära ekonomin, där materialen återanvänds, vilket är bra för miljön och kan vara lönsamt för bilägaren.
- Mitsubishis Historia: En resa från sjöfart till Suvar
- Lotus M90: En missad möjlighet för Lotus
- McLaren F1 LM: En hyllning till racingens högsta prestationer
- Lincoln Continental: En banbrytande design och symbol för modern lyx
- Koenigsegg Agera: En revolution inom hyperbilar
- Mazda RX-7: En grym sportbil med wankelmotor
- Lancia Fulvia – En rallyikon och teknisk pionjär
- Maserati Ghibli II: En återfödelse av italiensk sportlyx på 1990-talet
- Lamborghini Diablo SE30 – Jubileumsmodellen som firade 30 år