Enorma krafter sätts i spel när en uttjänt bilkaross skickas in i den stora kvarnen. Systemet är helt slutet. In går en hoptryckt kaross och tre sekunder senare förvandlas den till knytnävsstora bitar som går vidare i systemet för att delas upp och sorteras. Mindre än en minut efter att karossen skickades in i anläggningen har den förvandlats till tre olika materialhögar. 65 till 70 procent är järn som skickas vidare till smältverk för återanvändning. Närmare tio procent är andra metaller som aluminium och koppar, som också sorteras ut för att bli nya, rena råvaror. De återstående 20 till 25 procenten består av textil, gummi, plast och en liten andel metaller – en svår materialkategori som kräver mest arbete för att hanteras och sorteras. Detta är den största utmaningen och samtidigt den största potentialen för bilföretagen att möta EU-direktivets krav på att 95 procent av bilen ska kunna återvinnas.
Återvinning redan vid ritbordet
För att uppnå detta mål integreras återvinningen redan vid designprocessen för alla personbilar. Bilarna utformas för att enkelt kunna plockas isär och återanvändas som reservdelar, vilket även gör service enklare. Återvinning är en central faktor vid materialval och konstruktion. Det absolut viktigaste är att bilens sista ägare skrotar bilen hos en auktoriserad bilskrot. Det kostar inget och du får ett intyg på att du fullgjort din roll som bilens sista ägare, och att bilen kommer att tas om hand på ett miljövänligt sätt. Direktiven kräver att en bil måste kunna återvinnas till 95 procent av dess vikt, där minst 85 procent ska vara materialåtervinning eller återanvändning och upp till tio procent får vara energiåtervinning.
Utmaningar med att samla in uttjänta bilar
Det har visat sig vara svårare än väntat att samla in alla uttjänta bilar. Tyvärr står många gamla bilar fortfarande i garage och bakom skjul. Företag som Bilbärgning Gbg AB i Göteborg hämtar skrotbilar gratis inom sitt upphämtningsområde, vilket underlättar för bilägare. Enligt ELV-direktivet ska det varken vara långt eller kostsamt att lämna in sin bil. Därför finns det en auktoriserad bilskrot i varje kommun eller inom en 50 kilometers radie från invånarna. Alla auktoriserade bilskrotar har tillstånd från Länsstyrelsen och kontrolleras årligen för att säkerställa att de följer gällande lagar och regler.
Demontering och miljösäker hantering
Bilarna kommer först till en auktoriserad bilskrot där de demonteras och alla farliga material avlägsnas. Det inkluderar olika vätskor som glykol, bränsle och olja, samt batterier som skickas på återvinning. Krockkuddar innehåller pyroteknik och detoneras för säker vidarehantering. Hos bildemonteraren plockas även glas, däck och fälgar bort. Vissa delar kan ha ett värde som reservdelar och säljs vidare. När bilen är tom pressas den ihop för att optimera transporten till nästa steg i processen – fragmentering.
Återvinning i Sverige
Varje år återvinns cirka 250 000 bilar i Sverige. De flesta bilarna är ungefär 17 till 18 år när de lämnas in, men nästan en fjärdedel är nyare bilar som skrotas efter kollisioner. Att lämna sin bil till en auktoriserad bilskrot är avgörande för att säkerställa en hållbar och miljövänlig återvinning.